باتری یار : باتری ها در زندگی ما خیلی مهم هستند ما همیشه و همه جا از باتری استفاده می کنیم، اگر دوست دارید بدانید که باتری چیست و همه چیز را درباره باتری ها بدانید،توصیه می کنم ادامه مطلب را از دست ندهید.
باتری چیست همه چیز درباره باتری
باتری چیست؟
باتری یا پیل الکتریکی (ولتائیک(منبعی از انرژی پتانسیل الکتریکی است که در درون آن با انجام واکنشهای شیمیایی، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل میشود.
این انرژی در قطبهای باتری قابل دریافت است.
انرژی قابل دریافت در قطبهای باتری به ازای واحد بار الکتریکی را نیروی محرکه الکتریکی (Electromotive force یاemf) باتری میگویند .
آن را با یکای ولت اندازهگیری میکنند.
قطب مثبت باتری را آند و قطب منفی آن را کاتد می نامند .
(در فرهنگ عامیانه به قطبها، سر مثبت و سر منفی نیز گفته میشود )
اگر باتری ماشین شما دچار مشکل شده است ما در باتری یار این امکان را داریم که باتری ماشین را در محل شما برای شما تعویض کنیم. برای خرید باطری در کرج کافی اس با ما تماس بگیرید
کارکرد باتری
معمولاً هر باتری از یک یاچند سلول کوچک داخلی تشکیل شدهاست.
در باتریها ممکن است سلولها برای افزایش جریان با هم موازی شده یا برای افزایش ولتاژ با هم سری شوند،.
هر سلول شامل دو نیم سلول است که به صورت سری توسط مادهای الکترولیت -شامل یونهای مثبت و یونهای منفی – که رسانای الکتریکی میباشد به هم متصلاند.
با اتصال باتری به مصرفکننده یونهای منفی از طریق سیم هادی به مصرفکننده وارد شده و بعد از ایجاد انرژی در آن (انرژی گرمایی بر اثر عبور از یک مقاومت یا انرژی جنبشی بر اثر القا یا انرژی نور بر اثر پرتاب و…) به سمت یونهای مثبت حرکت میکنند.
و به تدریج یونهای مثبت (که در اینجا حفرهها هستند) را خنثی میکنند.
با گذشت زمان یونهای مثبت بیشتری خنثی شده و به تدریج انرژی باتری کم شده و مقاومت داخلی آن افزایش میباشد .
در این حالت بعد از گذشت مدت زمانی که معمولاً با آمپر ساعت باتری مشخص میشود باتری به صورت کامل تخلیه میشود.
مثلاً یک باتری ۶۰ آمپر ساعت میتواند ۶۰ آمپر را تا یک ساعت تأمین کند،.
این باتری بعد از گذشت یک ساعت و با کشیدن جریان ۶۰ آمپر از ان به صورت کامل تخلیه میشود.
با کاهش جریان دریافتی از باتری میتوان مدت زمان کارایی آن را افزایش داد.
در این حالت باید پارامترهای مانند دما، لزرش و مقدار تنش موجود در جریان را نیز در زمان نهایی لحاظ کرد.
به عنوان مثال باتری ۶۰ آمپر ساعتی در حالت تئوری باید جریان ۲۰ آمپر را برای مدت زمان ۳ ساعت تأمین کند .
در حالی که با توجه به ساختار باتری و همچنین دمای محیط ممکن است این زمان تا نیم ساعت نیز کاهش یابد.
انواع باتری ها و نحوه ی کارکرد آنها
باتری ها یکی از مهمترین وسایلی هستن که همیشه و همه جا به نحوی داریم ازشون استفاده میکنیم.
بدون باتری هیچ کدوم از وسایل الکترونیکی مهم روزمره مون مثل تلفنهمراه، لپتاپ، تبلت، پخشکننده موسیقی و … کار نمیکنن.
ما حتی برای خرید این دستگاه های الکترونیکی نگاه میکنیم ببینیم ظرفیت و کیفیت باتری داخلشون چطوره!
بنابراین به دلیل اهمیت زیاد باتری ها تصمیم گرفتیم که در این مقاله راجع به باتری ها و نحوه عملکردشون توضیحاتی بدیم و انواع باتری ها رو معرفی کنیم.
پس با ما همراه باشین.
باتری چیست و نحوه عملکرد باتری ها به چه صورتیه؟
باتری ها قطعات الکترونیکی هستن که در ابعاد مختلف در مدارهای ساده و صنعتی استفاده میشن و منبع نیروی الکتریکی برای شارش الکترون ها در مدار هستن.
بطور کلی باتری ها از ۳ بخش تشکیل میشن:
۱- آند (یا همان قطب منفی)
۲- کاتد (یا همان قطب مثبت)
۳- الکترولیت (که بین آند و کاتد قرار میگیره)
باتری چیست ؟ همه چیز درباره باتری
باتری چیست و نحوه عملکرد باتری ها به چه صورتیه؟
در همه باتریها از فلزات بعنوان الکترود و از مواد دیگه ای شبیه آب نمک برای الکترولیت استفاده میشه.
الکترودها با هم در تماس مستقیم نیستن و فقط تماسشون از طریق الکترولیت هستش. در هر باتری و در قسمت الکترولیت واکنشی شیمیایی انجام میشه که چگالی بار الکترون ها در آند رو زیاد میکنه.
این افزایش چگالی در دو سمت مدار اختلاف پتانسیل ایجاد میکنه و الکترون ها از قسمت چگالتر یعنی از قطب منفی(آند) به قسمت رقیق تر یعنی قطب مثبت(کاتد) شارش پیدا میکنن.
اما الکترولیت در بین کاتد و آند مانع میشه و از ایجاد جریان به سمت کاتد در داخل باتری جلوگیری میکنه.
در نتیجه هرگاه یک سیم به باتری وصل بشه، الکترون ها میتونن از آند به کاتد برن و اختلاف پتانسیل ایجاد شده رو خنثی کنن.
حرکت جریان درون سیم، در واقع حرکت الکترونهای داخلشه که میتونه وسایل الکتریکی رو به کار بندازه.
انواع باتریها کدامند؟
باتری ها رو به روش های مختلفی دسته بندی میکنن مثلا
- بر اساس حالت الکترولیت (خشک و تر)،
- بر اساس جنس الکترولیت و صفحات و بر اساس قابلیت شارژ.
- بر اساس دسته بندی قابلیت شارژ به دو دسته باتری های اولیه (غیر قابل شارژ) و باتری های ثانویه (قابل شارژ) تقسیم میشن.
باتری های اولیه (غیر قابل شارژ):
در این باتریها از کربن و روی به عنوان الکترود و از یک خمیر اسیدی به عنوان الکترولیت استفاده میشه.
این باتریها فقط یک بار استفاده و شارژ میشن.
واکنش شیمیایی درون باتری به تدریج انجام میشه و تا وقتی که همه ی واکنش دهنده ها در واکنش تبدیل به فراورده نشن تولید الکترون ادامه پیدا میکنه .و اختلاف چگالی بار در دو سمت مدار حفظ میشه.
با گذشت زمان، مقاومت درونی باتری (الکترولیت) بیشتر میشه و باتری تموم میشه. استفاده از باتری اولیه به علت هزینه کمشون پرمنفعته.
این باتریها رو معمولا برای دستگاههای قابل حمل که شدت جریان کمی میخوان و یا همیشه استفاده نمیشن، بهکار میگیرن مثل ساعتها و کنترلها.
باتری های غیرقابل شارژ خود به دو دسته کلی
- لیتیم (Lithium)
- الکالاین یا قلیایی (Alkaline)تقسیم میشن.
باتری های غیر قابل شارژ الکالاین یا قلیایی (Alkaline):
در باتریهای قلیایی (Alkaline) بهجای کربن از اکسید منیزیم و به جای الکترولیت اسیدی از یک ماده قلیایی استفاده شده.
کارآمدی باتریهای قلیایی معمولا ۱۰ برابر کارآمدی باتریهای قدیمی روی ـ کربن هست.
باتری های قلیایی طول عمر بیشتری دارن .
میتونن ۸۵ درصد از ظرفیت خود رو بعد از ۵ سال ذخیره حفظ کنن.
کمتر نشت میکنن و در محدوده بیشتری از دمای محیط میتونن کار کنن.
باتری های غیر قابل شارژ لیتیم (Lithium):
در باتریهای لیتیم از لیتیم فلزی استفاده میکنن تا به چگالی انرژی بسیار بالا برسن
در نتیجه مدت عمل طولانی و طول عمر نگهداری (در قفسه) زیادی داشته باشن.
باتریهای لیتیم میتونن بعد از ۵ سال عدم استفاده تا ۹۷ درصد از ظرفیت اسمیشون رو حفظ کنن.
باتریهای لیتیم بهترین جایگزین برای باتریهای قلیایی استاندارد دوربینهای دیجیتال، دستگاه های پخش MP3 و سایر وسایل الکترونیکی اند.
همچنین از باتری لیتیوم در ساعت مچی، ماشین حساب و غیره استفاده میکنن.
باتری چیست ؟ همه چیز درباره باتری
باتریهای ثانویه (قابل شارژ):
باتریهای ثانویه قابلیت شارژ مجدد دارن.
در باتریهای ثانویه، با وصل کردن باتری مصرف شده به جریان الکتریسته، ترکیب شیمیایی مواد داخل باتری به حالت اولیه برمیگرده .
میشه دوباره از باتری استفاده کرد.
با این حال این نوع باتریها رو فقط به تعداد معین و محدودی میشه شارژ مجدد کرد .
چون درون باتری ها خوردگی ایجاد میشه و ماده الکترولیت و مواد فعال داخل باتری از بین میره.
باتریهای اتومبیل، نمونهای از باتریهای قابل شارژند که سرب و اکسید سرب، الکترودها و یک اسید قوی، الکترولیت آن رو تشکیل میده.
این باتری ها گرونن و به نگهداری دقیقتری نیاز دارن.
انواع باتری های شارژ شدنی عبارتند از:
- نیکل ـ کادمیم
- باتری های هیبرید نیکل ـ فلز
- باتری های لیتیم ـ یون
- پلیمر لیتیم ـ یون
باتری های قابل شارژ نیکل ـ کادمیم (Ni-cd) یا :(nickel-cadmium)
در باتریهای نیکل- کادمیم(NiCd) ، کادمیم و هیدروکسید نیکل نقش الکترود رو دارن و هیدروکسید پتاسیم الکترولیت باتری هستش.
باتریهای نیکل ـ کادمیم سرعت شارژ شدن بالا و طول عمر خوبی دارن با بیش از هزار چرخه شارژ/ دشارژ که فوقالعادس!
اما یک عیب بزرگ دارن به نام اثر حافظه (Memory Effect)
یعنی اگه زمانیکه شارژ یک باتری NiCd بهطور کامل تمام نشده باشه، شارژ مجدد بشه، دانههای کریستالی درون باتری متبلور میشه و رشد میکنه.
این دانهها، ظرفیت باتری رو کم میکنن و حذف آنها هم از باتری سخته.
این نوع باتری ها در وسایلی به کار میرن که همیشه استفاده میشن.
چون باید حداقل هفته ای یک بار شارژ کامل و دشارژ کامل بشن.
در غیر این صورت روزانه ۱% از توانشون کم میشه و اگه این باتری ها برای چند روز در حالت شارژ بمونن، آسیب میبینن.
باتری های قابل شارژ هیبرید نیکل ـ فلز (NiMH) یا :(Nickel-Metal Hybride)
باتریهای نیکل- هیدرید فلزی(NiMH) جایگزین بسیار مناسبی برای باتریهای NiCd اند،.
چون خصوصیات مشابه آنها رو دارن و عیب بزرگ اونها یعنی اثر حافظه رو هم ندارن.
باتریهای NiMH سی تا چهل درصد ظرفیت انبارش بیشتری را نسبت به معادلهای نیکل ـ کادمیم دارن .
ولی تعداد چرخه شارژ/دشارژ مجدد کمتری، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه، رو پشتیبانی میکنن.
برای باتریهای NiMH نیاز نیس قبل از شارژ به دشارژ کامل برسن پس میتونین قبل از یک استفاده طولانی کاملا شارژش کنین.
حواستون باشه اگه باتری NiMH تعداد دفعات زیادی بطور کامل دشارژ (خالی) بشه طول عمرش کم میشه البته خوبه هرازگاهی بذارین کاملا تخلیه بشه.
شارژ کردن باتریهای NiMH نسبت به معادل باتریهای نیکل ـ کادمیم طولانی تره و اگه بیش از حد شارژ بشن یا در زمانی که باتری داغه شارژ بشه ممکنه خراب بشه.
شارژرهای NiMH خوب میتونن جلوی شارژ بیش از حد باتری رو بگیرن یا اگه دمای داخلی باتری زیاد شد شارژ رو متوقف کنن.
همه باتریهای قابل شارژ، اگه مدت زمان طولانی استفاده نشن، مقداری از شارژ شون رو از دست میدن.
مثلا اگه ۶ ماه از یک باتری NiMH استفاده نشه بین ۲۰ تا ۵۰ درصد شارژش از دست میره. میزان هدر رفت شارژ به دمای نگهداری باتری هم بستگی داره.
باتری های قابل شارژ لیتیم ـ یون (Lithium-Ion):
باتریهای لیتیم ـ یون بالاترین چگالی انرژی رو فراهم میکنن تقریبا دو برابر انرژی قابل دسترس از باتری های نیکل ـ کادمیم.
نیاز به دشارژ کامل ندارن .
میتونین هروقتی که خواستین یک باتری لیتیم ـ یون رو بی آنکه کارایی باتری کم بشه شارژ کنین.
اما چون باتریهای لیتیم ـ یون معمولا دارای طول عمر شارژ/دشارژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه اند اگه زود به زود و قبل از تخلیه شارژ کنین طول عمر باتری کم میشه.
خیلی از سازندگان باتری های لیتیم ـ یون طول عمر باتری رو ۳ سال عنوان میکنن.
ولی بعضی از مصرف کنندگان طول عمرش رو تا ۱۸ ماه گزارش کردن.
باتریهای لیتیوم-یون (Li-ion) بهطور گسترده در لپتاپها و تلفنهای همراه به کار میرن.
این باتریها از لیتیوم و کربن بعنوان الکترود استفاده میکنن.
نسبت توان ذخیره شده به وزن باتری در این باتریها خیلی بالاست .
سرعت از دست دادن شارژ بهخاطر عدم استفاده هم خیلی کمه.
باتری های قابل شارژ پلیمر لیتیم ـ یون (Li-Ion polymer):
باتریهای پلیمر لیتیم ـ یون که بهشونLi-Poly یا Lipo هم میگن، اساسا شبیه به باتریهای لیتیم ـ یون اند.
با این تفاوت که پلیمرهای لیتیم ـ یون بسیار نازکترن، با اندازه هایی به کوچکی یک میلیمتر.
باتریهای پلیمر لیتیم ـ یون بسیار سبکن و در برابر شارژ بیش از حد و نشت مواد شیمیایی هم مقاومترن.
ولی گرونتر از باتریهای لیتیم ـ یون اند و چگالی انرژی پایین تری دارن.
باتریهای پلیمر لیتیم ـ یون بیشتر در وسایل الکترونیکی سبک وزن و گران قیمت مثل موبایلها به کار میرن.
باتری چیست ؟ همه چیز درباره باتری
باتری خودرو:
دو نوع از رایج ترین انواع باتری اتومبیل عبارتند از :
- باتری هایی که به مراقبت کم (LM =Low Maintanace) نیاز دارند یا غیر سیلد
- باتری های بدون نیاز به مراقبت (FM =Free Maintanace) یا سیلد.
باتریهای با مراقبت کمتر(LM) دارای صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) می باشند.
در حالیکه باتریهای بدون نیاز به مراقبت دارای(MF) صفحه سرب – کلسیم / کلسیم هستند.
ویژگی های باتری های MF خودرو
- باتری های بدون نیاز به مراقبت(MF) به مراقبت های پیشگیرانه کمتری نیازمندند.
- دارای عمری طولانی تر،
- شارژ سریعتر،
- مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد(over charge)،
- کاهش خوردگی ترمینال ها
- زمان مجاز جهت نگهدارى کالای(Shelf Life) طولانی تر هستند .
اما در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق (Deep Discharge) به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات، سریعتر از کار می افتند.
همه چیز درباره باتری خودرو:
در آب و هوای گرم پیشنهاد می شود که باتری غیر سیلد خریداری شود.
به دلیل این که در یک باتری سیلد هنگامی که به آب نیاز است، نمی توان آب اضافه کرد و نمی توان غلظت ویژه آن را با هیدرومتر اندازه گرفت.
برخی سازندگان، نوع سوم باتری را به نامdual تولید کرده اند که از یک باتری استاندارد با سل های پشتیبان که در مواقع ضروری قابل سوئیچ کردن است، تشکیل شده است.
پیشنهاد می شود با هزینه مشابه بهتر است که دو باتری را خریداری کنید و سپس آنهارا از هم جدا کنید.
در آینده این انتظار می رود که باتریهای گرانتر دارای دریچه های تنظیم کننده(valve regulated) (سلول های ژلی و جاذب های پشم شیشه ای) به کار برده شود.
به دلیل این که کارخانه های تولید کننده اتومبیل خواهان افزایش مدت زمان وارانتی خود می باشند و همچنین مکان باتری ها را از زیر کاپوت اتومبیل (به دلیل محافظت از گرمای زیاد) به محل دیگری تغییر دهند.
برخی تولید کنندگان باتری هایی با استحکام بالا در مقابل لرزش زیاد یا باتری های از نوعRV را طراحی کرده اند تا اثرات لرزش طبیعی را کاهش دهند.
اما برای لرزش های بیش از اندازه بهتر این است که از باتریهای تجاری(Commercialbattery) ومخصوصاستفاده کنیم.
باتری خودرو:
باتریهای اتومبیل به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا(high initial cranking amp) (معمولاً برای ۵ تا ۱۵ ثانیه) برای روشن کردن موتور به صورتی خاص طراحی شده اند.
در حالی که باتریهای با سیکل زیاد(deep cycle) یا باتری شناورهای دریایی(marine) برای دشارژ طولانی مدت با آمپراژ کم طراحی شده اند.
باتری ״dual marine ״ یک باتری با خصوصیات مابین باتری اتومبیل و باتری با سیکل زیاد است.
به هر حال باتری اتومبیل بهترین کاربرد را در اتومبیل دارا می باشد.
برایRV ها، یک باتری اتومبیل جهت روشن کردن موتور ویک باتری با سیکل زیاد جهت ایجاد توان لازم برای وسایل جانبی به کار برده می شود.
باتری ها به یک دیود ایزوله کننده متصل شده اند و هر دو به صورت اتوماتیک به وسیله سیستم شارژRV زمانی که موتور کار می کند شارژ می شوند.
باتری ها چه خطرها و نقصهایی ممکنه داشته باشن؟
۱- انفجار
عدم کاربرد یا کارکرد صحیح باتری ممکنه منجر به انفجار باتری بشه.
تلاش برای شارژ نمودن مجدد باتریهای یک بار مصرف یا غیرقابل شارژ، اتصال کوتاه نمودن دو قطب مثبت و منفی باتری میتونن باعث انفجار باتری ها بشن.
۲- نشتی
در بعضی از باتریها از مقوا، فلز روی و مواد شیمیایی استفاده میشه.
واکنش شیمیایی درون باتری در مدت زمان طولانی، باعث خروج و نشت مواد شیمیایی به بیرون باتری میشه و باعث خوردگی شیمیایی در قطعات فلزی دستگاههای اطراف باتری میشه.
۳- ملاحظات زیستگاهی
استفاده زیاد از باتریها و کاربردهای گسترده آن، باعث زیاد شدن زبالههای صنعتی و زیستگاهی میشه.
البته امروزه داره تلاش میشه تا این خطرات رو (مثلا با ساخت باتریهای چندبار مصرف) کم کنن.
نکاتی مهم برای استفاده بهینه و بهتر از باتریها:
- کیفیت تمام باتریها با گذشت زمان کم میشه، حتی اگه استفاده نشن.
- سرعت از دست رفتن شارژ باتری در دماهای پایین، کمتره.
- نگهداری باتری در دماهای خیلی زیاد یا خیلی کم، روی ولتاژ خروجی باتری تاثیر میذاره.
- باتریهای با ترکیب شیمیایی مختلف رو هرگز در یک دستگاه استفاده نکنین.
- باتریهای قابل شارژ و غیر قابل شارژ رو با هم روی یک دستگاه استفاده نکنین.
- باتریهای آلکالاینی در شرایط استفاده معمولی یا عدم استفاده، نشت نمیکنن.
ولی در دمای بالا، استفاده از باتریهای نو و کارکرده درکنار هم و استفاده از باتریهایی با ترکیب شمیایی مختلف در کنار هم، احتمال نشتی رو زیاد میکنن.
- نشتی باتری خیلی سوزشآوره و نباید در تماس با پوست قرار بگیره.
- باتریهای قابل شارژی که برای مدت طولانی استفاده نشدن رو قبل از استفاده، حتما شارژ کنیدن.
- اگه نمیخواین دستگاهی رو بمدت طولانی استفاده کنین باتریهاش رو خارج کنین.
عوامل موثر بر کاهش عمر باتری خودرو چیست؟
- کار در شرایط گرما و سرمای زیاد
- استفاده از مصرف کننده های پر مصرف و خارج از حدود تعریف شده در خودرو
- استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی
- مراقبت و نگهداری غیر صحیح
- استفاده طولانی از وسایل برقی خودرو حین خاموش بودن موتور خودرو
- تحت شارژ بودن دائم ( اور شارژ)
- عملکرد نادرست سیستم برق خودرو
توضیح موارد فوق:
عوامل موثر بر کاهش عمر باتری خودرو چیست؟
کار در شرایط گرما (عوامل موثر بر کاهش عمر باتری خودرو)
با افزایش درجه حرارت محیط کارکرد باتری عمر باتری کاهش می یابد.
کار در شرایط سرما (عوامل موثر بر کاهش عمر باتری خودرو)
هوای سرد تاثیر کند کننده ای بر عملکرد الکتروشیمیایی باتری داشته و توان عملیاتی آن را به شدت کاهش می دهد.
از سوی دیگر هوای سرد موجب سفت شدن روغن موتور شده ، لذا به حرکت درآمدن اولیه موتور توسط استارت ، به شدت جریان بیشتری نیازمند می باشد.
لذا انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو به خصوص در فصل سرما بسیار اهمیت دارد.
استفاده از مصرف کننده های بزرگ (عوامل موثر بر کاهش عمر باتری خودرو)
کشیدن جریانهای الکتریکی خارج از حدود تعریف شده از باتری موجب تخلیه بیش از حد باتری و در نهایت کاهش طول عمر باتری میگردد.
استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی(عوامل موثر بر کاهش عمر باتری خودرو)
بروز پدیده تخلیه خود به خود ناشی از عوامل داخلی و همچنین در برخی موارد عوامل خارجی (برق دزدی ) موجب تخلیه الکتریکی در باتری می گردد.
همچنین به دلیل چند سطحی شدن غلظت الکترولیت ( ته نشین شدن اسید ) برخی اختلالات در باتری به شرح ذیل به وقوع میپیوندد.
- خوردگی شبکه
- ریزش خمیر ته نشین اسید
- خوردگی عایق
- لجن شدن صفحات در پایین دسته صفحه
- سولفاته شدن صفحات در بالای دسته صفحه
مراقبت و نگهداری غیر صحیح(عوامل موثر بر کاهش عمر باتری خودرو)
- پایین امدن سطح الکترولیت در خانه های باتری موجب:
- افزایش غلظت مابقی الکترولیت و تسریع در سولفاته شدن صفحات
- اکسیده شدن بخشی از صفحات منفی (که خارج الکترولیت قرار گرفته اند) به دلیل تماس با هوا
- بالا رفتن احتمال انفجار باتری (به دلیل تغییر مقاومت برخی از سله ها در باتری و اجبار عبور جریان مساوی از تمامی سله ها به ناچار ولتاژ بالاتری بر روی این سله ها قرار گرفته واین اور ولتاژ موجب افزایش تولید گازهای اکسیژن و هیدروژن از صفحات مثبت ومنفی ودر نتیجه افزایش احتمال انفجار باتری می گردد.
-
بالا بودن سطح الکترولیت در خانه های باتری موجب:
- نشت اسید به بیرون سله های باتری
- ممانعت از خروج گاز از سله های باتری
- کاهش فضای بالای الکترولیت و بالا رفتن درصد هیدروژن در این محیط و در نتیجه افزایش احتمال انفجار باتری
- گرفتگی مسیر خروج گاز از سله های باتری به دلیل رسوب ذرات معلق در الکترولیت
-
استفاده از آب اسید به جای آب مقطرموجب:
- افزایش سرعت خوردگی در صفحه مثبت
- افزایش سرعت سولفاته شدن صفحات منفی ولجنی شدن سطح آنان
- کاهش عمر عایق بین صفحات در باتری
- افزایش حجم صفحات مثبت و در نهایت متورم شدن دسته صفحات
-
استفاده از آب مقطر غیر استاندارد:
- ورود انواع ناخالصی ها به سله های باتری
- ورود ناخالصی ها به خصوص عنصر آهن، موجب تسریع در تخلیه خود به خود باتری ها همچنین کاهش راندمان باتری ها می گردد.
-
عدم نظافت قطب های باتری:
- موجب تسریع در خوردگی سر قطب های باتری می گردد.
- استفاده از وسایل پر مصرف در هنگام خاموش بودن خودرو
- استفاده از وسایل برقی خودرو حین خاموش بودن موتور خودرو
- تحت شارژ بودن دائم ( اور شارژ)
نخستین باتری تاریخ : آشنایی با تاریخچه باتری
پیل الکتریکی در ایران باستان در فاصله سالهای ۲۵۰ ق. م تا ۲۲۴ پ. م در تیسفون ساخته شد.
این باتریها به باتریهای بغداد و پیل الکتریکی مشهورند.
شرکت جنرال الکتریک این باتریها را با روش تاریخگذاری رادیوکربن (به انگلیسی: Radiocarbon dating) شبیهسازی کردهاست.
معلوم شدهاست که قدمت این پیلها به ۲۰۰ سال پیش از میلاد میرسد.
این پیلها دارای بدنهٔ بیرونی از جنس ارتن ور بوده که حاوی میلهای آهنی است و به وسیلهٔ بخشی از بدنهٔ مسی (میلهٔ آهنی درون استوانهٔ مسی) ایزوله شدهاست.
زمانی که درون محفظه با محلولی الکترولیت مانند آبلیمو پر شود، این وسیله جریان الکتریکی خفیفی تولید میکند.
این احتمال وجود دارد که این وسیله برای آبکاری الکتریکی جواهر به کار میرفتهاست.
نخستین باتری تاریخ
در سال ۱۳۱۷ خورشیدی برابر با ۱۹۳۸ میلادی، باستانشناس آلمانی ویلهلم کونیک و همکارانش ابزارهایی را در نزدیکی تیسفون پایتخت ایران در دوران اشکانیان یافتند.
پس از بررسی معلوم شد که این ابزارها پیلهای الکتریکی هستند که در دوره تاریخی ایران اشکانی ساخته شده و به کار برده میشدهاند.
او این پیلهای تیسفون را باتری پارتی نامید که امروزه با نامهای دیگر همچون باتری پارتیان یا پیل اشکانی هم مشهورند.
او در مقالهای این مطلب را منتشر کرد و از این وسیله با عنوان باتری باستانی یاد کرد که برای آبکاری الکتریکی و انتقال لایهای از طلا یا نقره از سطحی به سطح دیگر به کار میرفتهاست.[۱]
نخستین باتری تاریخ
این اکتشاف مربوط به دوره تاریخی سلسله اشکانیان، تاحدی موجب شگفتی است.
حتی برخی از دانشمندان اروپایی و آمریکایی این باتری را به موجودات فضایی افسانهای و احتمالاً ساکنان فراهوشمند سیارات دیگر که تصور میشود با بشقابهای پرنده و کشتیهای فضایی به زمین آمده بودند، نسبت دادند.
و آن را فراتر از دانش اندیشمندان و پژوهشگران آن دوران دانستند.
برای ایشان پذیرفتنی نبود که دانش ایرانیان در ۱۵۰۰ سال پیش از گالوای ایتالیایی(۱۷۸۶ میلادی) که پیل الکتریکی را اختراع نمود تا به این حد بالا باشد.[۱]
به احتمال زیاد، ساکنان بینالنهرین از این پیلهای الکتریکی جریان برق تولید میکردند و از آن برای آبکاری اشیاء زینتی سود میجستند.
اما در پهنه دریانوردی منطقه خاورمیانه از این اختراع جهت آبکاری ابزارهای آهنی در کشتی و جلوگیری از زنگ زدن و تخریب آنها استفاده میکردند.[۱]
این تئوری بعدها توسط دانشمندان دیگری به بوته آزمایش سپرده شد.
باتری چیست؟ همه چیز درباره باتری (باطری)
ویلارد گری، مهندس برق شرکت جنرال الکتریک در ایالت ماساچوست، پس از مطالعهٔ مقالهٔ کونیگ تصمیم گرفت باتری بغداد را بازسازی کند.
وی درون کوزهٔ سفالین را با آب انگور، سرکه یا محلول سولفات مس پر کرد و موفق به تولید ولتاژ حدود ۱٫۵ تا ۲ ولت شد.
بعدها دکتر اگبرشت، مصرشناس مشهور در سال ۱۹۷۸ نمونهای از باتریهای بغداد را بازسازی کرد و آن را با آب انگور پر نمود و توانست ولتاژ ۰٫۸۷ ولت تولید کند.
وی از این پیلها برای طلاکاری یک پیکرهٔ نقرهای استفاده کرد.
نمونههای بیشتری از این باتریهای باستانی در سال ۱۹۹۹ توسط دانشجویان دکتر Marjorie Senechal، استاد ریاضیات و تاریخ علم در Smith College ماساچوست، ساخته شد.
آنها با پر کردن کوزهٔ آن با سرکه قادر به تولید ولتاژ ۱٫۱ ولت بودند.
علاوه بر تئوری استفاده از این باتریها برای آبکاری الکتریکی فلزها، تئوریهای دیگری مبنی بر استفادهٔ پزشکی یا موارد دیگر داده شده اند.”
بسیار معلومات عالی است . لطف نموده این معلومات را درایمیل ادرس که بشما ارسال نمودم ارسال فرمائید تشکر
مطلب خوبی بود